22.10.2019 |
Jaume Rifà
11:44
24/11/16

Finlàndia: model educatiu a seguir

Finlàndia: model educatiu a seguir

El fracàs escolar, un fenomen que no és nou, continua vigent en la comunitat educativa. A falta de recursos econòmics (obligats per les circumstàncies en alguns casos i per falta de voluntat política en uns altres) s’ha fixat bona part de la seva atenció en un dels aspectes que els savis de PISA consideren clau per millorar els resultats acadèmics: la formació dels mestres. Els primeres esforços del govern es van centrar en elevar el nivell dels futurs mestres per la via de millorar l’expedient acadèmic dels aspirants a mestre. La idea és que magisteri deixi de ser una carrera d’accés fàcil i es converteixi, com en altres països en una carrera de prestigi.

Finlàndia, és el país que s’ha convertit en els darrers anys en l’exemple que s’inspiren molt països europeus pels seus excel·lents resultats educatius, dóna una gran importància a la formació del professorat i a la carrera docent. Per començar, per accedir a la professió de mestre, molt prestigiada, cal tenir molt bones notes. Un cop a la universitat, es valora molt la investigació, fins el punt que és un requisit imprescindible per a l’obtenció del títol de mestre i de professor de secundària. A diferència d’altres països capdavanters en el rànquing PISA, com alguns asiàtics amb mètodes d’ensenyament extremadament exigents, el sistema finlandès té molta cura de no deixar nens enrere. Els estudiants de magisteri posen molt l’èmfasi a fer un bon diagnòstic dels estudiants amb dificultats d’aprenentatge a adaptar la manera d’ensenyar a les necessitats dels alumnes en funció de les seves capacitats.

En la línia amb que s’està explorant a Catalunya, les universitats mantenen un estret contacte amb les escoles on els alumnes fan pràctiques i el sistema educatiu està constantment en revisió. Això si, sense canviar-lo cada cop que hi ha un nou govern. De fet, el sistema educatiu de Finlàndia hauria de ser el model a seguir, vist els bons resultats obtinguts.

Comentarios