14.10.2019 |
Jaume Rifà
11:18
21/07/16

Alumnes amb risc d’exclusió

Alumnes amb risc d’exclusió

Segons un informe sobre les desigualtats socials ronda el 20% els nens que pateixen pobresa que els afecta per aprendre i llavors treuen pitjor nota i perden l’esperança per seguir estudiant. Hi ha adolescents que tenen greus problemes per fer els deures, són nens que cada dia van a l’escola amb més pes a la cartera que els altres. Són menors en situació de risc d’exclusió, una expressió que s’ha popularitzat en el últims anys i que significa que a casa probablement no hi ha feina i manquen els diners. Estudiar en aquestes condicions és més difícil i el rendiment escolar se’n ressent; i  analitzat fredament és més que lògic.  

 


Un dels aspectes en què la desigualtat és evident és el de l’entorn favorable o no a l’estudi.  Segons un estudi fet mitjançant l’enviament de qüestionaris a instituts de l’estat que van contestar i segons l’indicador Arope aplicat parcialment, entre els menors de risc d’exclusió el 40% declara que no és fàcil viure a casa seva i el 42% diu que no disposa de la tranquil·litat necessària per estudiar-hi. A destacar que entre el col·lectiu que no pateix aquest risc el 10% declara el mateix.  L’indicador Arope consta de tres elements: la renda, la situació laboral de la família i una sèrie d’indicadors: si pot fer vacances, com es completa la seva alimentació, si pot assumir el cost de no passar fred a l’hivern.

 


L’estudi continua dient que les estadístiques són clares sobre el grup en risc d’exclusió: la majoria no gaudeix de vacances i viu en famílies que no estan en disposició d’assumir despeses imprevistes. Més de la meitat d’aquests adolescents  tenen els pares sense feina. Tot i així, més del 64% dels adolescents en risc d’exclusió considerant que probablement arribaran a les seves aspiracions davant del 83% dels que no pateixen cap risc. Més enllà de percepcions, hi ha fets incontestables, que tenen a veure amb els recursos disponibles. Cal potenciar la funció del tutor perquè valori la feina d’aquests tipus d’alumnat amb la necessitat d’acompanyar el menor vers el seu procés educatiu. L’engrescadora labor del tutor ha de ser cabdal de motivar a aquest alumnes amb risc d’exclusió de la societat actual.

Comentarios