31.10.2020 |
Esther Molins
08:58
15/10/20

PENSAR I SENTIR BÉ

PENSAR I SENTIR BÉ

Tot i el poder condicionador de tot allò que hem sentit en el nostre passat, ja que constitueix el nostre ADN emocional, tenim la possibilitat de treballar-lo en el present, aprenent a pensar bé.

Per exemple, si es pateix una baixa autoestima, perquè mai s’ha rebut l'aprovació i l'estimació d'un pare, es pot decidir ser sempre el resultat d'aquesta mancança, o bé aprendre a gestionar el sentiment de menyspreu.

Per tal d'aconseguir-ho, cal prendre consciència de quins pensaments governen la part mental i, segons el resultat de l'anàlisi, serà necessari reorientar la ment vers un contingut més positiu.

Aquesta veueta interior que ens acompanya, no sempre pensa amb llibertat. És més, sovint sembla un disc ratllat que no deixa mai de repetir les mateixes coses i no gaire estimuladores.

Potser fins i tot es limita a dir, una i una altra vegada, allò que tant mal ens va fer, doncs ho rebíem d'algú de qui vàrem dependre emocionalment, per seguir amb l'exemple d’abans, d'un pare exigent i castrador que mai va demostrat ni estimació ni reconeixement.

El passat de cadascú és una realitat, però no ha de constituir una "cadena perpètua". Si fos així, la vida seria molt injusta, ja que només les persones amb uns antecedents emocionals positius podrien sentir-se bé.

Hem d'aprendre a situar-nos en el present, així com a orientar els pensaments a favor nostre. D'aquesta manera, podem aportar positivitat a com ens sentim aquí i ara, independentment del tipus de vivències del nostre passat.

Però, i sense caure en una contradicció, abans de poder imprimir positivitat a nivell mental, cal saber posar nom a les nostres emocions, és a dir, saber identificar-les i conèixer tant el seu origen emocional, en el passat, com amb quin material es van construir. Només a partir d'aquí, podrem escollir què pensar per així poder reorientar el nostre estat present.

Avui suggereixo la lectura d'una entrevista feta a Ferran Salmurri, psicòleg clínic, i publicada a La Contra de La Vanguardia.

M'encanta confirmar com professionals d'estils ben diferents, però amb el denominador comú de propiciar el benestar emocional, coincidim en que quan donem l’alta a un pacient, el que ho fa possible és el canvi evident en la seva manera de pensar i sentir.

Per tal de facilitar la lectura de les idees que exposa Salmurri, tot seguit en destaco les següents:

- "Yo les pregunto a todos lo mismo: "¿Te has planteado para qué vives?" ¡Si viera las caras de la gente...! La gran mayoría no se lo ha planteado jamás".

- "Pues enseñemos a pensar en lugar de a obedecer, porque hay que pensar bien para sentirse bien. En el momento que creas la norma "hay que obedecer", hay quien se otorga el papel de juez y de verdugo, y premiamos y castigamos".

- "...entender que equivocarse no es ser culpable, es ser humano".

- "...hay que aprender a detectar lo que sientes, y cuando te sientes mal decirte: "No voy bien". En lugar de mirar a tu alrededor en busca de quién o qué es lo que te hace sentirte mal, mira lo que ocurre en tu cabeza: qué percepción debes cambiar".

- "Es fundamental aprender a pensar bien de uno mismo. Las personas necesitamos sentirnos aceptados, valorados, queridos, respetados y ayudados. Y lo que no necesitamos es sentirnos cuestionados, aleccionados, reñidos, reprochados, agobiados".

- "Nuestro cerebro se modifica continuamente en base a lo que hacemos, pensamos y sentimos. Si no te quieres sentir mal, aprende a sentirte bien".

- "...hay que dirigir bien la propia vida, marcarte tus objetivos, priorizados, realistas, y poner la mentalidad necesaria; preguntarse para qué vives y relativizar".

- "Tus padres no te querían, de acuerdo, ¿y ahora qué?... No queda otra que aprender a tener autoestima, a pensar mejor, a empatizar, a relacionarse, a comunicar-se, a esforçar-se".

PENSAR I SENTIR BÉ
comentaris