Jueves. 17.08.2017 |
El tiempo
Jueves. 17.08.2017
El tiempo
Diari digital de Mollet i el Baix Vallès
clicama

ENTREVISTA GLÒRIA ISERN

"De Mollet sortia la majoria del recanvi de moto que es feia a Espanya"

Glòria Isern és una apassionada de la moto i de la seva història. Al capdavant del Museu Isern juntament amb el seu pare, en Josep, promou activitats de tota mena per recordar la importància que aquesta indústria va tenir a Mollet entre els anys 50 i 70. Els ulls li brillen quan recorda que "a Mollet pràcticament sortia tot el recanvi de moto que es feia aquí a Espanya". A la tardor, amb col·laboració amb el Centre d'Estudis Molletans i l'Ajuntament de la ciutat, prepara un seguit d'activitats per recordar aquest llegat – i la gent que el va fer possible- i evitar que les noves generacions l'oblidin. No para d'explicar anècdotes que ella ha sentit dels seus protagonistes. "Sabies que hi havia rivalitat entre Derbi i Ducson? I que quan una guanyava una cursa passejaven la moto per Mollet, amb un remolc i la corona de llorer, per que tothom la pogués veure...".

Glòria Isern al costat de motocicletes de la marca molletana Ducson
Glòria Isern al costat de motocicletes de la marca molletana Ducson
"De Mollet sortia la majoria del recanvi de moto que es feia a Espanya"

-Isern és història viva de la moto a Mollet...
-Isern sempre ha estat a Mollet d'ençà que l'avi va començar amb les bicicletes a Berenguer III. El Pare no li agradaven les bicicletes i es va engrescar en la moto. Parlem d'una època que va ser el bum d'aquesta moto catalana. Davant de Berenguer III, on teníem el negoci, hi havia el bar Salvador, que era el lloc on dormien i menjaven tots els pilots de Derbi que tenia fàbrica a Martorelles. A ell ja li agradava la moto, però això va fer que s'hi introduís molt més en aquest món de pilots, mecànics... Cal pensar que la moto de competició venia d'Anglaterra i que aquí es copiava tot el que es veia. En aquella època, les motos de carretera, com es fa ara amb els cotxes, es tunejaven, es transformaven... D'una moto de carrer, en feien motos de carreres...

-Eren gent d'una habilitat mecànica extraordinària per poder fer-ho.
-Sí, des de Museu Isern, dintre de la recuperació de la memòria històrica, també recordem les persones d'aquelles èpoques, fent-los un homenatge com als germans Solà (fundadors de la marca genuïna de Mollet DUCSON), als grans mecànics de la marca Derbi: en Jaume Pahissa, també amb en Paco Tombas, que va ser un gran enginyer que va fer que les "bales vermelles" fossin campiones del món... Doncs vam fer un homenatge molt emotiu per nosaltres, perquè va ser el primer que se li feia. Mai se li havia fet un homenatge en vida...I va ser un èxit: més de 300 persones. Tothom que va poder venir, va venir... Antics companys de feina, pilots de l'època... Va ser molt emotiu i molt maco per que aquella gent sense estudis feien coses increïbles. Tots eren una mica mecànics, provadors i pilots. La capacitat que tenien per millorar el producte feien que la moto anés a millor. Hi ha una anècdota molt graciosa sobre això: la moto de l'Àngel Nieto li van fer a mida. Anaven prenent-li les mides amb cordills i anaven fent els plànols de la mida de la moto a terra...

-Parles amb molta passió d'aquesta època, com si l'haguessis viscuda...
-Jo sóc posterior, del moment de la moto catalana de muntanya, de trial, de l'època de les Ossa, Bultaco, Montesa... Aquestes són les motos que jo he viscut. Era petita i ens passàvem la setmana a la botiga i als caps de setmana portàvem els equips a córrer, al circuit... Jo ho he viscut de primera mà. No he viscut aquesta etapa dels anys 50-60, però en canvi l'etapa daurada de la moto catalana la vaig viure des de primera fila. La passió per la moto la tens perquè l'has viscuda a casa des de petita. De fet encara continuem. El negoci familiar es va tancar per que els pares es van jubilar, però des del Museu Isern continuem a peu del canó i lluitant per preservar aquesta memòria històrica.

-Per això no deixeu de preparar coses, com aquesta exposició que es podrà veure a la tardor de la marca Ducson...
-Sí, és genial. Aquest any el Centre d'Estudis Molletans publicarà un llibre sobre el món de la moto a la ciutat. Ens fa molta il·lusió per què des del Museu Isern ja feia temps que hi anàvem al darrera i els dèiem que dels 50 als 70 Mollet va ser molt important en la fabricació de la moto i la indústria auxiliar. Més del 70% del recanvi auxiliar de la moto d'aquells anys es feia a Mollet...

-Sembla increïble...
-Sembla increïble. Tu ho has dit. I la gent ho desconeix. Doncs gràcies al Centre d'Estudis Molletans juntament amb nosaltres, el Museu Isern, estem preparant una cosa que ens fa molta il·lusió... Fins i tot els mateixos membres del Centre d'Estudis Molletans estan sorpresos de la importància que tenia no només local, sinó a escala nacional... Hi ha una anècdota que el meu pare sempre explica i és que el Sr. Sanglas, un dels fabricants de motocicletes importants de l'època venia al seu taller i li preguntava on havia de cercar els recanvis per una moto que volia muntar... Imagina't, venia a preguntar quin taller de Mollet li podia fer el que ell volia...

-I això en què es concretarà?
-Tenim diversos actes a organitzar. Entre ells que del setembre a l'octubre, coincidint amb la Fira d'Artesans, farem una exposició a la Marineta on farem un salt en el temps, del pas de la bicicleta a la moto i una sala dedicada a la motocicleta Ducson... Tindrem diferents models de la seva fabricació, tindrem motos úniques i exclusives de competició...

-Una moto que era feta al 100% a Mollet...
- Una marca que era completament feta a Mollet... Penseu que Ducson, com altres, va començar fent bicicletes... Ara estic en recerca i captura de bicicletes Ducson el que em costa més que les motocicletes. Farem una exposició per que la gent vegi aquest pas en què es fica un petit motoret a la bici i es transforma en una motocicleta. Tindrem un espai destinat a aquesta evolució i un altre espai dedicat a la Ducson. Portarem els màxims models disponibles...I tindrem models de la Ducson de competició (molt preuades per lo ràpides que eren) En aquella època molts pilots de la marca o particulars demanaven que Ducson els hi fabriques la moto de competició o compraven el motor i després el modificaven per millorar-lo. Ducson en aquell moment era una moto que es considerava una de les més bones en 49 cc. Tothom hi volia córrer. També ens fa molta Il·lusió perquè del 20 al 21 d'octubre hi haurà unes jornades dedicades a Mollet des de la reparació de bicicletes a la indústria de la moto, en la que ens vindran pilots d'aquella generació dels 50-70. Com diu en Busquets és la època de la moto en blanc i negre. Amb ells compartirem unes xerrades del que és la moto i el pilot. Comptarem amb en César Gracia, que va córrer amb la marca Ducson i ens explicarà anècdotes juntament amb altres pilots presents.


-Varen arribar a guanyar competicions les Ducson?
-Sí que van guanyar campionats... Penseu que en aquella època la competició era diferent que l'actual. Havia corregut curses a Montjuïc i altres circuits d'Espanya, als anys 60, guanyant grans premis... El que passa és que els motors van evolucionar i ells es van quedar en 49 cc. I Hem de recordar que a diferència de les altres grans marques que varen participar en els 70 en els grans premis del món, Ducson es va retirar... La seva producció de motocicletes va finalitzar als 70 quan van decidir tancar portes


- I això per què va passar?
- Hi havia la competència del mercat estranger, la nova tecnologia... Va arribar un moment en el qual van decidir no continuar i tornar als seus orígens que era fer recanvi auxiliar de la bicicleta.

-I on tenien la fàbrica a Mollet?
- Doncs al carrer Portugal, allà on es fa la Fira d'Artesans. I l'altra part de la fàbrica estava just a davant de l'Església de Mollet, allà es feien les entregues de les motos. Allà és on van néixer i més endavant van passar al carrer Portugal per tenir més espai. Penseu que les motos les baixaven del taller amb corriola. Per la Festa Major d'Hivern, per Sant Vicenç, es publicarà un llibre en el qual explicarem aquestes històries. Hi haurà una entrevista amb el Sr. Solà, amb en Joan Castelló que és l'únic treballador que queda... Per això aquestes jornades que fem amb el Centre d'Estudis Molletans l'ha marcat molt amb el tema de la Ducson, i parlar de la indústria auxiliar i també d'aquells pilots i aquells temps. Però hi haurà més coses: una trobada nacional de motos i més actes... volem que tot això tingui un abast més enllà de Mollet.

Comentarios